Taxikrig i Frankrike

Taxikrig i Frankrike 150 150 Tomas Lindbom

Nu pågår ett taxikrig i Paris men även i andra franska städer. Det är det amerikanska företaget Uber som nu med starka finansiella muskler försöker utmana den traditionella taxinäringen i många länder men som nu med stor kraft attackerar just det land som varit bland de mest reglerade inom taxibranschen, Frankrike.

Det är både rimligt och begripligt att franska myndigheter och taxiförarna med sina bolag försvarar sig mot den amerikanska anstormningen.Det finns både bra och dåliga sidor med den franska taxibranschen.

Fransk taxi är förhållandevis gammalmodig och ger dålig service. I Paris är det svårt att få en bil under vissa tider, bland annat på  kvällarna när många parisare rör sig från och till krogar, teatrar och nattklubbar. Jag har frågat min dotter om taxiförare tar kort men hon vet inte. Det är symtomatiskt. Själv vågar jag inte fråga utan ser alltid till att ha tillräckligt med kontanter innan jag sätter mig i en taxi. Det går att ringa efter en taxi! Kanske finns det någon enstaka taxiapp men hela systemet skriker ut ordet ålderdomligt.

Etableringen är alltså reglerad liksom priser. Det ger å andra sidan en trygghet för kunden som hittills  sluppit oroa sig för oseriösa förare bland taxibolagen. Jag är mindre observant på vilket bolag som kör mig i trafiken i Paris. Jag är förhållandevis trygg att komma till rätt adress och till ett vettigt pris.  I systemet ligger också att myndigheterna kan kontrollera om bolagen betalar sociala avgifter.

Uber är motsatsen till allt som fransmännen vant sig vid. Ett start-up-företag med säte i San Francisco som med hårdhänta metoder slår sig in på allt fler marknader. Det finns nu i ett sextiotal länder i världen, dels med limousineliknande verksamhet med utbildade  chaufförer som gör affärsmän och turister på längre uppdrag, dels en form av svarttaxi med korta körningar som görs upp mellan kund och chaufför på mobilen. I det senare fallet har chauffören sin egen bil och saknar utbildning och legitimation. Man får förmoda att det finns brister också i försäkringarna.

De franska myndigheterna bötfäller dessa chaufförer på löpande band men Uber betalar böterna åt sina förare och släpper ut dem igen på nya uppdrag. Uber slår sig alltså in på nya marknader. Kosta vad det kosta vill.

Ilskan är stor hos de traditionella taxibolagen och deras metoder för att stoppa Uber är inte heller alltid angenäma. På franskt vis har nu taxiförare inlett olika former av blockader av flygplatser och motorvägar liksom vissa infarter till bland annat Paris. I några fall har också taxiförare gått till rena handgripligheter. De har satt sig i en Uberbil, påstått sig vara vanlig kund, beställt en körning till en avlägsen plats där kolleger väntat och rent fysiskt gjort upp med föraren i Uberbilen. Även kunder till Uber har hotats.

De franska myndigheterna arbetar med någon form av lagändring som ska stoppa Uber och liknande företag. Lagen blir säkert verklighet. Frågan är vad som händer efter det. I bästa fall får vi en moderniserad taxirörelse i de stora franska städerna. I sämsta fall ett kaos och fortsatt bråk mellan de etablerade bolagen och uppstickarna.

Leave a Reply

Your email address will not be published.