Frankrike plågas av värmeböljan
Frankrike plågas av värmeböljan https://www.lindbompafranska.se/wp-content/themes/corpus/images/empty/thumbnail.jpg 150 150 Tomas Lindbom https://secure.gravatar.com/avatar/84ebb5e79877ef962bd1a8461b86a139b773a236731fdc44bd4773bee48c11ba?s=96&d=mm&r=gFrankrike har inte sedan 1947 upplevt så höga temperaturer och ändå är årets värmeböljor så mycket kraftfullare än någonsin tidigare. I en liten by i mellersta delen av landet uppmättes igår 43,5 grader och överallt i landet ligger temperaturen på 40 grader eller mer. Dessa värmerekord diskuteras förstås bland alla boende i landet, inte minst i media men också i regeringen.
Premiärminister Sébastien Lecornu meddelade i dag att fyrtio personer avlidit genom drunkning sedan en knapp vecka tillbaka. Människor söker svalka men hanterar vattnet illa. Paniken är särskilt stor hos äldre och bland människor med fysiska besvär. Även geografiska områden som normalt skyddas mot den extrema värmen är numera berörda. En journalist rapporterade i dag under lunchtid från Caen i Normandie som slår värmerekord med 40 grader. I kuststäderna i detta nordliga departement är aldrig temperaturerna så höga. Vid Normandies och Bretagnes kuster upplever människor normalt sett svalka. Där är sällan varmare än 25 grader.
TV:s meteorologer brukar stå vid sina kartor och glittra med ögonen så fort de uttalar orden sol och värme, temperaturer över det normala och pekar på solar på väderkartorna. Detta yrkesfolk verkar alltid tro att alla tittare är semesterfirare som ligger på badstränder under parasoller i baddräkt med paraplydrinkar i händerna. De verkar aldrig tänka på alla dem som arbetar i städerna eller på bönderna som ser sina åkrar brunfärgas av torkan. Nu, i dessa dagar kommer de till tv-kanalernas panelbord och får förklara hur kritiskt läget är. Det visar sig att flera av dem faktiskt kan mer än glittra med ögonen. De konstaterar att Frankrike är i ett utsatt läge i sin tempererade zon och att temperaturökningarna blir mer kritiska i ett sådant område än i exempelvis norra Afrika. Ju närmare polerna, desto mer kritisk är uppvärmningen. Jag vet ju inte om de har rätt men dessa väderuttolkare talar i övertygande ton.
Det finns förstås alltid en gräns för människans förmåga att utstå värme och den påverkas av hur det brukar vara i det geografiska område hon bor. I Sverige tycks paniken hos folk väckas när termometern tar sig över tjugo grader. Trettio grader är sällan något problem för fransmännen men varmare än så bör det inte bli innan de suckar, stönar och – klagar på regeringen. Den senare och framförallt den sittande presidenten får skulden för allt. Klimathöjningarna är sannolikt ett allomfattande problem i vår tid som jordens alla folk måste ta ansvar för men nog går det att peka ut Macron som ansvarig också för detta plågsamma tillstånd.



Senaste kommentarerna